Weekend Market

Lite fler iphone-pics från marknaden.

Love n

Chatuchak Weekend Market

Chatuchak kan beskrivas med ett ord- kaos!!! Här säljs allt och då menar jag verkligen allt! Från hundvalpar till glödlampor till mat till kläder,skor m.m ja allt du kan tänka dig faktiskt.

Bara fantasin som sätter stopp eller förståndet..för vissa saker undrar man över som levande djur i små burar m.m

Marknaden är delvis under tak men även helt utomhus så det var riktigt varmt. Sammanlagt tror jag det var ungefär 2500 butiker/stånd så det var riktigt stort.

Love n

Bilder från marknaden, rosstånden så Vackert!

MBK - Inlägg för köpgalna'

Den här gången stannade vi bara i Bangkok för två nätter då vi ändå ska tillbaka hit sen i mars för att flyga till Hong Kong.

Men två dagar räckte gott och väl för oss eftersom vi endast kom för en sak nämligen shoppingen! Men måste säga att jag blev lite besviken.

Bangkok beskrivs oftast som en shopaholics paradis- att här finns allt och det är sjukt billigt m.m och ja till viss del är det så, Man kan verkligen hitta riktigt snygga grejer till inga pengar alls men då får man fan leta tycker jag för mycket är tyvärr bara skit.

Iför sig jämför jag med Hong Kong med så,men när jag tex var i Hua Hin med familjen för inte så länge sedan hittade vi ett jättebra shoppingcenter - Village Market! Kan jag verkligen rekomendera, åh hoppas vi hinner åka dit ;)

Då vi inte hade så mycket tid på oss i bangkok bestämde vi oss för att ta ett centrum och en marknad- MBK och sedan Chatuchak weekend market.

Det finns som sagt oändligt mycket fler marknader och shoppingcenter men dem här två ska vara bäst sägs det.

MBK eller Mahboonkrong som det heter kan man säga är ungdomarnas köpcentrum (smockat) och här finns det mesta till väldigt låga priser med. Du kan tex köpa riktigt bra converse kopior för runt 150 svenska.

(Om du är bra på att pruta kan du alltid få ner priset ytterligare) Detta sägs också vara det billigaste köpcentrumet i hela Bangkok.

Vet inte hur länge vi vandrade runt där inne faktiskt. Men man kan lätt spendera ett par timmar där utan att bli uttråkad. Hittade en jätte mysig liten japansk restaurang där med som vi passade på att äta på.

Och kan ni tänka er vad dem hade där?
Om inte sushi såklart. Det självklara valet för tre sushiälskare.

Åh det var riktigt gott, inte i närheten av hur det smakar hemma och vad vi åt. Åt är inte ens i närheten av en rättvis beskrivningen utan mer frossa ..Vill inte veta hur många bitar vi åt var det räckte på minen när vår servitör tog emot vår beställning, Vi nästintill rullade ut från restaurangen. Men gott var det!

Mycket om shopping i detta inlägg men till mitt försvar köpte jag faktiskt bara nagellack och present till folk där hemma.

Love n


Vi har det kul vi här bak i bilen

Natalie skickade sura sms bak från bussen.

Siem Reap to Bangkok

Vi åkte buss från Siem Reap till Bangkok i lördags, som vanligt tog bussresan längre tid än den utsatta. Sammanlagt tog hela resan 12h och skulle egentligen tagit 8h. Om det är något vi har lärt oss är det att ha tålamod.

Vid gränsen till Thailand släppte bussen av oss en bit ifrån eftersom man var tvungen att gå över själv med sin egen väska. Detta var dock inte det lättaste att kånka både på ryggsäck,hålla koll på passet samtidigt som man skulle fylla i en massa papper.

Det underlättade inte heller att det var runt 35graders värme och långa köer. Efter timmars köande var vi genomblöta av svett och äntligen över på den thailändska sidan.

Där väntade minibussar på oss, som skulle ta oss hela vägen till Bangkok ca4h resa till.

Några dagar innan hade vi redan bokat boende till oss vilket var riktigt skönt, då vi kom fram sent.

Nedan bild på kungens palats.

/ Annie,Natalie

Angkor wat

Bilder från angkor wat vid soluppgången

Paradiset

Koh Rong- Sam Loem.
Lite fler pics

/ n

Koh Rong!

När vi var nere vid shanoukville passade vi på att ta en båttur ut till den underbara ön Koh Rong Samloeum, en riktig Robinson ö.

Båtresan var jättebra, fanns soldäck högst upp (där höll vi till) och vi stannade för att snorkla och det bjöds på frukost,lunch och fika. På ön gick annie en tur genom regnskogen medans jag och Henry hade lite foto session. Blev sjukt fina bilder!

Här kommer några från iphonen


Tarmflora :(

Asså min tarmflora är så sjukt dålig just nu, har aldrig mått så här dåligt pga min avföring... Blööh :(

Asså jag kan knappt röra mig nu på kvällen, helt slapp i benen. Det bara kom helt plötsligt... Aja min feber är borta och jag är pigg i knoppen så det är väl alltid något...

Förlåt för det här vidriga inlägg men ni måste ju få hela bilden liksom ;)

/ Henrietta

Ps älskar när månen ler här i Asien !

Kambodja !

Hej fina bloggen och goa lasare ! Det har inlagget skriver jag inte fran mobilen utan en dator pa vart hostel, sa det blir utan vara tre sista svenska bokstaver,hoppas det gar att lasa anda! Jag har inte skrivit har pa sakert over en vecka, det har hant sa mycket och vart sa mycket att ta in att jag inte riktigt tagit mig tiden att smalta allt. For alla er som kanner oss privat sa vet ni att vi alla tre ar engagerade ssu:are och socialdemokrater. Tidens senaste handelser har ju sjalvklart tagit mycket energi aven om vi ar langt bort. Men vi efter snart en manad pa andra sidan jorden ar vi mer taggade och overtygade socialdemokrater an nagonsin. Naval, nog om det, vi har vart i Kambodja i tio dagar nu och det ar ett fantastiskt land med otroligt mycket att se. Tyvarr finns det aven mycket trakigt att se har med, fattigdomen ar otroligt fornedrande och vi har sett barn arbeta pa dygnets alla timmar, tigga om vara rester och manga tvingas salja sina kroppar. Allt det har tar ju sjalvklart otroligt mycket pa en och gor det svart att kunna njuta fullt ut. Vi har varit i bada staderna Phnom Pen och Siem Reap, samt den mysiga lilla kust, turiststaden Sihanoukville. I det bada staderna har vi turistat oss som fan, men det har det faktiskt vart vart. Man har lart sig otroligt mycket om Kambodjas historia och kultur! Nu kommer lite listor fran mig ! Top 3 Phnom Pen 1 Killing Fields 2 S21, totyr museum 3 packpacker omradet vid "the river side" Top 3 Siem Reap 1 soluppgang vid Angkor Wat 2 Bayon 3 min creme brulee pa fina resaturangen forsta dagen Top 3 Sihanoukville 1 AK TILL EN O !!!! Vi va pa Koh Rong Sam Loem 2 BBQ for $3 3 Buckets, ol och dans Top 3 tips for Kambodja 1 Myggsprej ! 2 ak mellan oterna med buss 3 kop inte saker av barn som saljer, da kommer deras foraldrar aldrig inse att dom ska fa ga i skolan om dom tjanar mer pa gatan!:( Karlek fran Kambodja Henrietta

Livstecken

Vi lever...men det är knappt! Efter några dagar vid Kambodjas kust närmare bestämt shanoukville är vi nu snäppet brunare,tröttare och framförallt sjukare.

Jag har åkt på min första magförgiftning och det finns verkligen inget tråkigare...får tacka Johanna för imodium hade inte klarat mig utan det!!!

Men nu är det bättre med tarmfloran har kunnat äta utan att må illa och framförallt bibehållit det jag ätit, bara det inte går åt andra hållet nu..

Henry har lyckats med det vanliga att bli sjuk av Aircondition, dock var det faktiskt inte mitt och annies fel denna gång utan nattbussen från shanoukville-siem reap (viktig detalj). Får berätta den historien i ett annat inlägg.

Annie tar nog för ovanlighetens skull hem priset för sämst immunförsvar, annars brukar den titeln falla på h2. Men just nu har hon fått någon öroninflammation så hon tar både örondroppar och typ 4 olika sorters antibiotika piller. Och tabletterna är inte nådiga heller..dem rosa är ganska fräna dock!

Men förutom detta mår vi toppen, just nu befinner vi oss i siem reap och här har vi turistat oss som bara den. Idag var vi tillexempel uppe klockan 05.00, bara för att se angkor wat i soluppgången.

Jag som egentligen hatar tempel och ruiner eller rättare sagt tycker det är fett drygt tyckte till och med att det var värt det.

Man kan ju även tro att vi var ensamma om att va uppe vid denna tiden men det var smockat där ute alla skulle se och fotografera den berömda "sunrisen". Mestadels kineser och japaner som brett ut sig överallt med sina värstingskameror.

Nu blir det sängen, sen ska vi ut och käka och se nightmarket.

Love n

8 blev 12

Finally! Resan som bara skulle ta 8 timmar visade sig ta 12. Så efter 12 timmars lång bussresa från ho chi minh city är vi nu äntligen framme i Kambodja.

Nu i efterhand förstår man även det förmånliga priset på biljetten - 10$.

Vi åkte från Vietnam närmare 00.30 igårkväll och var framme vid gränsen runt 03.00 där fick vi vänta i tre timmar då dom inte öppnade förrän 06.00. Sedan var det en miljards kontroller man skulle göra, mätning av iris, scanning av höger hand respektive vänster(tummarna för sig och i en viss ordning, riktigt krabbigt) metalldetektor och sista kontrollen vet jag inte vad det var om jag ska va ärlig.

Sen var det hoppa på bussen igen för ytterligare 6timmars resa i boskapsvagnen. Vi kallade den det, eftersom familjen som körde bussen hade lastat hela undervåningen och halva övervåningen i bussen med all möjlig skit. Det var knappt att man kom ut.

Annars gick själva visum ansökan smidig, Vi var lite oroliga då vi läst om personer på internet som råkat illa ut och fått betala för att ens få tillbaka sina pass.

Och när man sen läser på ud och regeringens hemsida står det "ud och regeringen svarar inte på frågor om visum till Kambodja" men det var som sagt inga problem,kostar 25$ sen får du 30 dagars turist visum.

Här i kambodja bor vi precis vid floden (riverside området) på "Velkommen Backpackers" som är ett litet guesthouse, fräscha rum och jätte trevlig personal!

Idag hat vi turistat oss som bara den här i phom phen. Vi har sett kungens alla palats, tempel,munkar, nationalmuseet och minestry of justice. Ätit gott och kollat upp utflyktsmål inför imorgon.

Nu blir det sängen, ska bli skönt att äntligen få sova ut, och framförallt sova i en riktig säng och inget obekvämt säte. Natti natti



/Natalie




Mekong delta river!

Vi var saknade till havs

Tillbaka efter två händelserika dagar vid Mekong river vilket känns riktigt skönt! Framförallt att ha fast mark under fötterna igen. (tillhör spyligan)

Just nu sitter vi på vårt hotell (saigon backpackers ) och bara slappar precis ätit lunch - matkoma. Blev inte asiatiskt idag så jag är nöjd och framförallt mätt. Vill dock påpeka att det inte var jag som valde mat !!! ;)

Snart ska vi ut i värmen och fixa det sista med visumen till Kambodja och sen ikväll åker vi, eller ah om 8 timmar. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

/ Natalie

Mekong bilder 2

Mekong bilder

Mekong

Vi var på en två dagar lång tur vid Mekongfloden som vi bokade via vårt hostel (här i Vietnam är alla hostel och turistbyrå samtidigt). Första dagen kändes fett mycket som en rip off, jag kände mig hela tiden som en dum turist, och vi blev verkligen behandlade på det viset med. Kan man klandra den lokala befolkningen dock? Det var otroligt mycket som var vackert och naturen va så fin, men när jag satt där i den lilla båten med en rishatt på huvudet och såg båt efter båt med turister och hörde den evigt upprepande visan "give tip" "tip please", kände jag mig bara korkad. Och dum. Vi har erövrat deras värld och gjort dem beroende av oss, satt dom i ett slags förtryck och det kändes förnedrande....

Så där brottades jag med mitt inre medans vi åkte på floden.

På kvällen skulle vi bo hemma hos familj som drev ett litet guesthouse. Der var faktiskt väldigt trevligt och helt klart värt hela resan till floden. Vi bodde i små stugor och åt deras specialitet - elephant fish. Man plockade ihop maten i ett risblad, det var nästan lite som att äta tacos fast med fisk och andra smaker. Väldigt gott iallafall :)

Dagen efter åkte vi vidare på floden och betedde oss som turister och blev behandlade som den värsta sorten, dom körde oss till ställe efter ställe där de mesta verkade gå ut på att vi skulle köpa massa jox eller gifta oss med deras döttrar...

Trots att jag kräkts ut lite galla nu så rekomenderar jag ändå resan, det var en häftig upplevelse på många sätt och man fick se vacker natur.

Ska försöka lägga upp lite bilder sen och hoppas att de inte krånglar för mycket.

Puss på nosen / Henrietta

iPhone bilder 3

Idag passade vi på att äta på ett av alla små gatukök som finns. Riktigt gott och prisvärt!

Nu mår man!

Underbar kväll, blev spontan utgång/ Barrunda. 26-30 grader varmt med iskalla drycker, skönt gäng omkring sig och go musik! kan det bli bättre?

Hittade också den billigaste ölen på resan hittills 3kr!!!!! (flasköl - Saigon)
Detta resulterade i att jag och Henry lärde oss att tycka om öl eftersom det är sjukt mycket billigare + att drinkarna dom gör här är så fruktansvärt dåliga!

Nu är vi tillbaka på hotellet och klockan börjar närma sig två, och vi måste verkligen sova och ladda upp för turen imorgon. Natti natti

/ Natalie

iPhone bilder 2

iPhone bilder

Kalasigt :)

Haft en kalaskväll här i Ho Chi Minh, vi tänkte bara gå ut en snabb sväng käka och gick klädda i myskläder men hamnade på massa olika barer med massa trevligt folk från hela världen. Ölen är brutalt billig och sällskapet mycket gott så man ska inte klaga ;)

Om några timmar åker vi ut på vischan ! Hej och hå !

Pusss / Henrietta

Fantastiska Poh

Fantastiska Poh är inte så fantastiskt och fint som namnet låter. Jag pratar om vietnamesernas populära nudelsoppa.

Eftersom det står skrivet om detta i varenda guidebok man kommer åt var vi ju såklart tvungna att testa på detta.

Jag tog en med beef meeatballs och kan säga att det var allt annat än köttbullar i den, se bild nedan. Kan ha varit det vidrigaste någonsin. Vill inte veta vad dem nästintill vita klumparna var gjorda av..

Annie tog beef och det var inte mycket bättre det, som hon själv uttryckte det: "svinäckligt kött, typ torkat". Henry tog kyckling och inte blev det bättre betyg där inte.

Det vi alla kunde enas om var att soppan (buljongen) i sig var helt okej men ingen hit och dessutom inte värt 520 00 vnd, då man kan äta mycket godare ute på gatan i ett litet soppkök för mindre än halva priset. Brukar ligga runt 200 00-250 00 vnd.

Fast då får man ha i åtanke att man sitter på en liten plast stol och maten görs mitt på gatan. Men det har sin charm, mycket locals själva äter på dessa ställen.

/Natalie

Nagelsalong & Mekong delta river!

Wei, manikyr, pedikyr,nailpolish, fot scrubb, fotmassage + vaxning ansikte(överläpp-undrerläpp-haka) för 15 US dollar det ni! Nu är vi mer än redo för stränderna och ölivet i Kambodja. Ska bli spännande! Fast är lite orolig över visumen man har hört så mycket och alla säger olika hela tiden.

Men nog om bekymmer över det för innan dess blir det Mekong delta river,floating market och homestay hos en vietnamesisk familj i två dagar ska bli sjukt kul. Vi alla är Supertaggade!

Nu ikväll blir det duschen och packa. Ska bli lite tråkigt att lämna hotellets stora sängar- badkaret-kylskåpet, A/C och wifin för jord,lera,flod och halmsäng. Kanske inte riktigt men nästintill..

Man kan lugnt sagt säga att det varit rena rama lyxen de här två första dagarna men nu blir det känna på hur det är att leva under mindre luxuösa förhållanden.

/ Natalie




Mekong river

Medan Henrietta och Natalie är på en salong för att gör sig fina, är det dags för Rödis att göra premiär här på bloggen :)

Dagen började med frukost här på hotellet. Den bestod utav en toast med ägg och skinka samt en banan, mättade inte helt våra magar men vi tackade ändå för att få någonting i oss.

Efter frukosten gick vi ut på Ho chi minhs gator, till Ben Thanh Market, som är en stor marknad inomhus.
Där vandrade vi omkring i små gångar bland en massa stånd. Det fanns allt från kläder, smycken, mat och souvenirer.
Men det enda vi hittade va var sitt armband, efter ha prutade ner priset rejält.
Vi börjar komma igång med prutning nu, fast man kan alltid bli bättre!

Idag har vi även köpt biljetter till en 2dagars tur till Mekong river. Ska bli väldigt spännande då vi kommer få bo hemma hos en familjen under en natt och hjälpta till med matlagningen.

PIP
Rödis

Henrietta får lägga upp dagens bilder lite senare.

Breakfast time

Bästa frukosten hittills enligt kräsna krulltott avnjöts i självaste huvudstaden Hanoi och bestod av:

ägg,bacon,pommes,korv,toasts och ketchup....ja smaken är som baken! ;)

Lite sena bilder från Hanoi

Två iPhone picks från Hanoi, inte bästa kvalle men får duga! Ska föreställa rishattstant och utsikten på vår gata där vi bodde.

Första kvällen i Ho Chi Mihn

Blev en ganska lugn och tidig kväll för oss idag, eftersom vi kom hit relativt sent med flyget då det var försenat var alla ganska sega.

Hittade en mysig liten restaurang med balkong på andra våningen med utsikt över en av alla "bar/restaurang gatorna" här i backpackersområdet som vi åt på.

Lyxade till det med västerländsk mat för omväxlingens skull. Tre feta club Burger med pommes satt fint ! Sen gick vi vidare till en liten gränd där det fanns lite mindre barer/pubar som inte var så mainstream. Riktigt mysigt!

Där hade dem billiga cocktails runt 25.000 vnd upp till 45.000, får tänka på att detta är mitt i centrala ho chi minh så om man jämför med ställen längre ut är detta dyrt för en drink.

Det är mycket engelsmän, tyskar och Australiensre här har vi upptäckt och den flesta är äldre personer med runt 25-35., känns som vi är dem yngsta backpackers här men vad gör det så länge vi har varandra.

Imorgon ska vi utforska city, kolla visum till kambodja och sedan se om vi kan ta oss vidare ut till någon ö här i närheten!

Men nu är klockan över midnatt och en lång dag väntar oss imorgon. Först frukost på hotellet (som ingick i det förmånliga priset 15 us) vid nio tiden och sedan sightseeing! Natti natti

/Natalie



Hanoi - Ho Chi Minh

Först av allt måste jag hylla Viejet Air. Som ni kanske läst har jag varit väldigt kritisk mot detta budgetflyg har en del att göra med att jag är väldigt flygrädd.

Kan inte hjälpa det men varje gång jag sätter mig på ett flyg tänker jag på första avsnittet av Lost... Fruktansvärt?! Jag vet, det går verkligen på repeat i mitt lilla huvud.

Sedan tillhör jag även ligan som blir åksjuk väldigt lätt men det klarade jag mig också undan utan problem eller ah prostafen går inte att utesluta.

Nu har jag precis duschat och vi ska ut och käka helt sjukt hungrig!! Fasar dock över mer nudlar with beef men men..

Vårt hotell är dessutom bästa hittills, kanske är inte Vietnam så tokigt ändå? I all fall inte här nere i söder där det är varmt och skönt!

/ krull

ÄNTLIGEN !!!!!

Vi är äntligen i värmen! Efter nästan två veckors kyla i Kina och norra Vietnam är vi nere i Ho Chi Minh city, här är det varmt och fuktigt precis som Asien ska vara (det är femte gången jag reser i Asien så jag vet vad jag pratar om ;) )!

Vi åkte taxi från flygplatsen genom nästan hela staden för att komma till det området vi ville bo i. Backpackergatorna ;) här är det fullt av ungdomar, hostels och barer. Precis som vi vill ha det... Hehe. Efter att man tågluffat genom hela Europa är det så man är van ;)

Nåväl, nu ska vi ut och käka, sedan får vi se vart kvällen tar oss!

Pusss / Henrietta

Henriettas iPhone-bilder 3

Henriettas iPhone-bilder 2

Henriettas iPhone-bilder

Rödis och krull filosoferar!

Här kommer lite tankar och funderingar från rödtotten och krulltotten!

1. Vi har sån abstinens efter svenskt lösgodis! Våra förhoppningar är att vi ska kunna köpa detta i Saigon som vi flyger till imorgon, alternativt att någon snäll själ skickar det med express till oss!

2. Hanoi är en kompakt och charmig stad. Alla är vänliga förutom rishattstanterna som vill att vi ska ta kort med dem.

3. Trafiken är brutal och livsfarlig! Här finns tre gånger så många mopeder än invånare att bara korsa en gata är ett äventyr i sig. Vi har kommit på en kod små korta tut är = se upp här kommer jag! Medans ett längre tut = flytta dit arsle!

4. Maten - hur mycket vi än anstränger oss så kommer man inte upp i särskilt stora summor. Idag åt vi tex, på en av de dyrare restaurangerna, tre pastor med dryck + efterrätt crêpes blev 35kr/st. Här lever man och mår som en kung med andra ord!

5. På tal om att leva och må som en kung har träningen halkat efter vilket man känner oro över då vi nu åket till varmare breddgrader och det vankas bikinibilder.

(Annie avstår/reserverar sig från punkt 5 medans henrietta är beredd att hålla med krulltotten )

Fler tankar och funderingar kommer imorgon, efter vår två timmars resa med viejet air- vårt lågpris budget flyg som ska ta oss längre söderut i Vietnam. Be so sure om det finns wifi vill säga! ;)

Ho Chi Minh

Idag, 11 januari, vet knappt vilken dag i veckan det är längre trots att vi inte vart borta längre - har kollat att det är onsdag, har vi verkligen hunnit med massor, vi gick upp ganska tidigt för att vara oss och köpte flygbiljetter till Ho Chi Minh city eller Saigon som det hette förut. Sedan käkade vi lite frukost och gjorde oss i ordning för dagen ute till fots. Vi gick genom hela Hanoi kändes det som, från gamla kvateren där vi bor till ett område där det va gott om sevärdheter.

Vi poserade vid den stora Lenin statyn innan vi fortsatte mot alla monument i Ho Chi Minhs ära. Vi vet ni inte vem han var (är ni korkade och fett oallmänbilade ;) hoho) så kan ni googla för jag orkar inte skriva här.

Vi var vid både hans grav, palats och museum och allt var mycket intressant.

Vädret va lite sådär idag, kallare än igår och lite duggregn då och då. För att trösta oss unnande vi oss lite lyxigare mat och godsaker. Trots allt är det ju ganska billigt så vi ska nog klara budgeten ändå :)

Det är ganska segt att ladda upp bilder på bloggen via mobilen men jag ska försöka lägga upp massa bilder i ett inlägg här efter, håll tummarna !

Ett tips för er fina läsare är att följa oss alla tre på twitter då vi är ganska aktiva där och uppdaterar mycket om resan :)
@henryserrate @NatalieHSerrate @Annie_perssons

Vill ni se våra bilder från iPhone är instagram ett hett tips!
@henriettase @natalieehs @anniesfoton

Puss/ er bästa Henrietta

God morning Vietnam !

När vi kom med tåget från NaNing i Kina till Hanoi i Vietnam var klockan bara fem på morgonen och vi va trötta och kände oss lite borta. Vi hade rest två dagar i sträck och sammanlagt kanske sovit fem timmar under de dygnen - inte lätt att sova när man reser på det viset av massa ganska självklara anledningar. Dock va vi glada att vara ifrån Kina och att det gått snabbt och lätt vi gränsen.

Vid tågstationen blev vi fett blåsta av en taxichaufför som ville ha hela 500 000 dong för resan in till centrala Hanoi . När kl är fem, det är helt mörkt ute och man inte vet vad man ska ta vägen är det svårt att vara tuff så vi betalade summan. Det va helt dött inne i Hanoi med undantag för andra vilsna backpackers och några locals som gympade runt sjön i den tidiga lugna morgonen. Efter någon timme började staden vakna och vi hittade ett bra och billigt hostel med wifi (dagarna utan i Kina hade kännts som en evighet). Vi somnade bums och sov fram till 12 ungefär.

Sedan tillägnade vi dagen åt att vandra runt i Hanoi och se så mycket av staden som möjligt till fots. Det är inte en så stor stad och den är mycket kompakt så det är lätt att ta sig runt utan att ha full koll.

Det är ganska billigt trots att det vimlar av turister från många länder och vi äter för ca 30 kr/pers om dagen och bor för under 30kr/pers natten. Då har vi ändå unnat oss bra mat och ett centralt hotell med eget badrum och sköna sängar.

Vi trivs bra men längtar söderut! Kärlek/
Henrietta

Inte vår grej det här med Kina

Efter den panikiga starten i Kina kan man kanske tänka att det borde bli bättre. Det blev det inte. Kina i januari är fruktansvärt kallt och ruggigt, man har fem lager på sig dygnet runt. Allt präglas av någon typ av nochalans som vi upptäckte att vi hade väldigt svårt för. Det här i kombi med att folk spyr, kissar och bajsar på gatan gör att det blir ganska mycket att anpassa sig till på en gång.

Nåväl, nu är vi påväg med ett natt-tåg mot Vietnam ! (fick en utskällning av en tant i NaNing för att vi inte hade visum till Vietnam när vi köpte biljetter dit, hon ville inte lyssna när vi försökte förklara att svenskar får turistvisum på gränsen så det var nära att hon inte sålde biljetter till oss)

Ska bli spännande att resa runt i Vietnam tycker jag, vi börjar med Hanoi och åker sedan söderut :)

Puss och smek kamrater / Henrietta

Resan till mittens rike

Vi kan alla konstatera en sak, det är ingen höjdare att åka tåg genom Kina under deras nyårsfirande och semestertider.

Tågresan till Guangzhou gick hyfsat snabbt ungefär två timmar. sedan tog vi taxi från East station där tåget kom in till main station för att boka oss vidare till NanNing för att sedan ta nattåget till hanoi och det var inte det lättaste.

Väl framme vid stationen (efter ett antal bilköer) möttes vi av ett hav med människor. Det var omöjligt att få tag på biljetter till NanNing förrän om två dagar då nya släpptes så det blev till att spendera två oplanerade nätter i denna staden. Vilket flertalet människor blev tvugna att göra. Många som inte hade råd att ta in på hotell la sig och sov ute på gatan.

Vårt andra problem kom snabbt därefter då vi upptäckte att dem inte accepterade visa kort i varken bankomaterna eller det hotellet vi till slut hade hittat. Då kände man sig verkligen helt utlämnad.

Efter mycket viftande och gester förstod dem äntligen och visade vägen till deras internationella bank. Lyckan var total där fanns en ATM som accepterade visa och en kö som gick ända till tjotahejti. Detta resulterade i att vi tog ut väldigt mycket pengar och nu sitter på ganska mycket yun i Hanoi.

/ Natta,Henry,Annie

Nedan bilder från Guangzhou Railway Station. Folktomt?

City that never sleeps!

Hong kong - Staden som aldrig sover! Eftersom vi bor mitt i city på nathan road är det full rulle 24/7. Här finns verkligen allt man kan tänka sig när det kommer till shopping och levnadsstandard! Det Finns Allt ifrån stora gallerior med dyra designbutiker som Chanel,bvlgari m.m till billiga stånd, nightmarkets och massa söta småbutiker som är fyllda från golv till tak med grejer. Man blir verkligen sugen på att handla! Vi lämnar dock shoppingen till hemvägen då vi flyger härifrån. Känns som man varit iväg jätte länge fast det bara gått några dagar. Vi har hunnit med att se det vi kom för och det har varit över förväntan skylinen och laser showen var sjukt häftigt! Ngong Ping Som är ett stort berg intill en by som ligger på lantau island passade vi på att åka linbana upp till riktigt fin utsikt snäppet bättre än peak tram även om det var en upplevelse för sig att åka i ett tåg uppför en backe i 90graders lutning till en plattform med fantastisk utsikt över staden och bergen. Det ända tråkiga som vi inte alls räknat med här i Hongkong är vädret. Man fryser konstant särskilt uppe bland bergen där vi har varit. Men imorgon åker vi vidare med tåg till "riktiga kina" (gounzho) får se hur det blir, lite nervöst efterdom Här är allt väldigt influerat av västerländsk kultur (av förklarliga skäl ) så varit lätt med både språk och förståelse. Vi har våra aningar! För övrigt har tarmfloran varit helt okej. / Natalie

Hong Kong babe !

Tjena mittbena bloggen, Henriettas första inlägg nu här då!

Vi har varit två dagar i Hong Kong nu och det är en helt fantastisk stad. Verkligen hur cool som helst. Vi har turistat oss som fan och flängt runt på massa sevärdheter. Shoppingen tänkte vi spara till i mars när vi kommer tillbaka. Har man sitt liv på ryggen vill man inte att ska väga för mycket liksom ;)

Vädret är verkligen skitdåligt. Det är kallt och regnar massa. Vår kära hemstad, Smålands metropol, Växjö har en gemensam grej med Hong Kong. Det konstanta molntäcket....

Att det skulle vara lite kyligt visste vi, men att vi skulle frysa rumporna av oss var vi mindre beredda på. Lite jobbigt faktiskt. Nåväl, nu ska vi lämna Hong för några månader och reser in mot Kina för att lägga kurs mot Vietnam.

Bjussar på lite iPhone pics

Inside information

Så här ser vår toalett/dusch ut i Hong Kong, man duschar genom att sitta på toaletten kan man säga. / HAN

Äntligen framme i Hong Kong!!

Hej alla där hemma! Nu har vi äntligen kommit fram till Hongkong efter nästan 2dagars resa. Svullnaderna på benen efter flygresorna (Köpenhamn-istanbul-Hongkong) har lagt sig och vi har gjort oss hemmastadda i vårt lilla hostel/guesthouse som är beläget på 15:e våningen. Vi bor så centralt man kan precis i slutet av Nathan road bredvid stars of avenue och skylinen. Nu ska vi ut och äta se skylinen och sedan slocknar vi nog direkt jetlag grejer det! / Natalie,Annie,Henrietta

Välkommen till min nya blogg!

Vi är tre coola brudar som har rest en hel del tillsammans både kortare roadtrips,charterresor men även längre backpackerresor. Nu senast tågluffade vi genom Europa. Nu har vi åter packat ryggsäckarna men denna gången mot Sydostasien! Vi tyckte det vore en fett ide att starta en reseblogg där ni kan följa vår resa med mycket kärlek och nöje. Har ni frågor så ställ dem gärna i kommentars fälten så svarar vi så fort vi kan. Kärlek Henrietta,Annie & Natalie